17.3.05

"Zeg, waar ben je?"

Het is u misschien ook al opgevallen: je zit pakweg op de trein wanneer opeens op een GSM een krokodil begint te "schnappen". De trotse bezitter neemt op met de woorden: "Dag Jules!" Na een paar seconden stilte zegt die GSM-er: "Op de trein. En jij?" Na die introductie volgt dan een gesprek over gelijk welk onderwerp.
Dat begin valt mij telkens opnieuw op. Ik leid eruit af dat de wijze van begroeting aan de telefoon sterk aan het veranderen is. Vroeger nam men op met "Hallo, met Kamiel S.", waarop de beller zich ook kenbaar maakte; eventueel werd er nog geïnformeerd "hoe het was". Het heeft nu geen zin meer om zich als beller kenbaar te maken als men mekaar belt. Immers, de technologie is zo ver gevorderd, dat we op het schermpje kunnen zien wie er belt en dat al direct zeggen als we opnemen. Om dan niet direct het gesprek te moeten openen, hebben we iets nieuws uitgevonden bij wijze van groet: "Zeg, waar ben jij?"
Ik vraag mij af hoe lang het zal duren eer deze nieuwe vorm van telefoonbegroeting wordt overgenomen in taalcursussen. Ik geef het alvast aan mijn studenten door.