9.11.05

Jonge leerkrachten haken af

Net gelezen bij de Standaard dat een derde van de beginnende leerkrachten binnen de vijf jaar zijn of haar krijtje aan de wilgen hangt.

Als voornaamste redenen voor deze toch wel onrustwekkend hoge drop-out worden werkdruk en stadsvlucht aangehaald. Maar dat lijken me zeker niet de enige redenen. Ik heb het al een tijdje geleden al gezegd en geschreven: voor mij is en blijft de voornaamste reden - en ik meen dat ook in mijn omgeving zo op te vangen van jonge starters - de onzekere werksituatie. Als de minister deze dramatische situatie wil keren, moet hij eerst en vooral daar werk van maken. Immers, een dergelijke massale vlucht uit het onderwijs zal je niet keren door het onderwijs voor buitenstaanders aantrekkelijker te maken.

Of omgekeerd gezegd: een bedrijf dat binnen de vijf jaar 1/3 van zijn starters ziet vertrekken, zal daar - op zijn zachtst gezegd - niet bepaald beter van worden.