17.10.05

Aangepaste nieuwe spelling

Dat er een aangepaste nieuwe spelling aankomt, daarover werd u al geïnformeerd. Toen de aanpassing werd voorgesteld in april regende het commentaren. Nu de nieuwe spellingproducten (of zou het moeten zijn: spellingsproducten - ik zoek dat nog wel even op) uit zijn, laait opnieuw de discussie tussen voor- en tegenstanders hoog op.

Ik begrijp die discussies niet helemaal. Immers, onze spelling wordt nu gewoon aangepast en niet vernieuwd. Wat meer is: de onzinnige paardenbloemregel wordt (three cheers!) geschrapt. Dus moeten we (mijn arme studentjes op kop) eigenlijk vooral juichen voor deze aanpassingen. Als we dan toch kniesorig mogen doen: misschien hadden de aanpassingen nog wat verder mogen gaan, op straffe van nog meer bakken kritiek aan deze of gene zijde.

Dat die aanpassing er om puur commerciële redenen komt, zou ik durven betwijfelen: de Taalunie stelt online (nu in één woord en niet meer met koppelteken) woordenlijsten ter beschikking. Helemaal voor niks. Gratis dus.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Oef! Ik merk dat het tegenwoordig nog steeds "buikdans" is, en niet het door mij gevreesde "buikendans"! Of "vloerentegel". Of "wandenkast". Al die gekheid zal allicht voor een volgende keer zijn.

3:21 p.m.  

Een reactie posten

<< Home