7.6.05

im Tageszeitung Leben

Examens en eindwerkjes verbeteren is op zich al een inspannende bezigheid. Sommige studenten maken het nog eens extra inspannend door hun hersenspinsels. Zo las ik in één van de werkjes het volgende:
Er ist im Tageszeitung Leben Geschäftsführer...
"Wie, bitte?", hoor ik de Duits(on)kundigen onder u al denken, en dat is precies hetzelfde als wat er bij het lezen van dit stukje onvervalste Duitse poëzie door mijn hoofd flitste...

Dankzij mijn bij de studenten reeds met het epitheton "legendarisch" omschreven inlevingsvermogen, werd het mij vrij snel duidelijk. De student in kwestie, vlijtig als hij/zij is, was naar de site www.leo.org gesurft om zich daar te goed te doen aan de wondere wereld van het automatische vertaalwoordenboek. De vlijtige student tikte daar "daily" in als onderdeel van "daily life". En wat krijg je daar als eerste vertaling van "daily"? Juist, ja...

Beste student, nooit gehoord van woordsoorten? Context? Voorbeelden? Had je nu nog even verder geklikt, dan was je allicht bij de tweede vertaling uitgekomen: täglich. Dan was je al een stukje dichter bij je vertaling gekomen, maar dan was je er nog niet, want geen Duitser zal zeggen: im täglichen Leben. Hij zou wel zeggen: im Alltag.

Ik zal je morgen op het mondeling examen nog wel eens vragen hoe je hiertoe gekomen bent, maar ik ben vrij zeker van mijn educated guess.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Geachte heer De Cubber, ik ben de "im Tageszeitung Leben " studente ... Eveline Steevens - educated guess?? -
Bij deze wil ik mijn verontschuldigingen aanbieden omdat ik zo'n grote fout heb gemaakt in mijn vertalen of beter gezegd omdat ik gebruik heb gemaakt van www.worldlingo.com
( dus niet www.leo.org ).
Nu ik er ben voor uit gekomen moet U mij dan morgen echt nog aanspreken tijdens mondeling examen?

Vriendelijk groeten

10:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dag Eveline,
Het is de essentie van een mondeling examen dat we elkaar aanspreken...
Het weze je vergeven, want anders had ik niet zo'n mooi blogje kunnen posten.
Succes met je examens!

8:01 a.m.  

Een reactie posten

<< Home