9.11.05

Excuseer, beste sollicitant

Dat je als leerkracht grappige anekdotes vergaart door het verbeteren van toetsen en examens dat wist ik al. Maar nu heb ik ook als sollicitant fouten gezien die ik niet snel zal vergeten.

Zo replyt een school op mijn spontane sollicitatie. Ze laat me weten dat er momenteel geen jobaanbieding is die aan mijn profiel beantwoordt. Maar ze zullen mijn gegevens in alle vertrouwelijkheid bewaren en mij later eventueel opnieuw contacteren. Klinkt mooi en correct, ware het niet dat de mail tegelijkertijd naar alle sollicitanten gestuurd werd en elke sollicitant met naam en toenaam in het "to" veld stond. Tot dusver vertrouwelijkheid. Was wel informatief, dat wel. Kon ik meteen zien welke oud-studenten van me voor dezelfde job solliciteren als ikzelf.

En het kan nog mooier. Opnieuw wil een school mij laten weten dat ze mijn sollicitatie goed ontvangen hebben, maar momenteel niks kunnen aanbieden. Ik krijg een mailtje terug met het antwoord van de school in attachment. Naam van het attachment: "standaardantwoord.doc". Erg persoonlijk, dank u!

Dan waren er ook nog problemen met online diensten, waar beloofd werd dat ik een paswoord zou krijgen om nadien mijn gegevens aan te passen, maar waar dat niet gebeurde. Dus staan mijn persoonlijke gegevens ergens op het net en ik kan er niet meer aan. (De eerlijke vinder krijgt een beloning...)

Ik moet zeggen, die anekdotes geven wel wat extra cachet aan het solliciteren. Maakt het wat speelser, wat menselijker. Toch?