26.4.07

De Duitse TestAankoop

Vraag aan 100 Vlamingen welke consumentenorganisatie hij/zij kent, en de meesten zullen antwoorden: TestAankoop.

Vraag aan 100 Duitsers welke organisatie de belangen van de consument verdedigt, en de gemiddelde Heinrich/Helga zal antwoorden: Stiftung Warentest.

Straffer nog: 96% van de Duitsers kent de Duitse tegenhanger van onze TestAankoop en 83% vindt dat je die organisatie beter kunt vertrouwen dan de politie of het Rode Kruis. Indrukwekkende cijfers voor de Duitse consumentenorganisatie. Reeds meer dan 40 jaar publiceert Stiftung Warentest haar bevindingen in het tijdschrift test (met een on-Duitse kleine beginletter!).

de Stiftung werd op instigatie van de toenmalige bondskanselier en grootste Duitser aller tijden Konrad Adenauer in het leven geroepen om door de bomen het bos te zien. Immers, tegen halfweg de jaren zestig hadden de Duitsers dankzij hun Wirtschaftswunder veel keuze om hun harde (toen nog) Marken uit te geven. 40 jaar later heeft het tijdschrift test een oplage van iets meer dan 600000.

Wie zou verwachten dat de Duitse zusterorganisatie van onze TestAankoop groter zou zijn, komt bedrogen uit. TestAankoop is niet alleen ouder - de organisatie viert dit jaar met veel bombarie haar 50ste verjaardag - maar in een kleiner land als België heeft TestAankoop zo maar eventjes 350000 abonnees. Daarnaast is TestAankoop ook één van de founding fathers van Euroconsumers, dat zowat 1 miljoen consumenten vertegenwoordigt in vijf landen (naast België ook Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje) en daarmee de grootste consumentenorganisatie is in de EU.

Als de Belgen niet goed zijn in het voetbal, dan misschien wel in consumentenorganisaties?

Labels: ,