27.4.05

Communicatie in tijden van e-mail

Het gebruik van e-mail vergemakkelijkt het menselijk contact. Het viel me op deze morgen in het volgende gesprek tussen twee collega's:

- Zeg, heb je mijn e-mail gehad.
- Ja, ik heb 'm al gelezen.
- En?
- Awel ja, voor mij is dat geen probleem, ik heb toch tijd.
- Ok, ça va.

Voor toehoorders heeft dit gesprek totaal geen betekenis, maar voor de twee collega's in kwestie was het op dat moment een mooi alternatief om niet altijd gewoon "goeiemorgen" te moeten zeggen...

Het doet mij denken aan mijn baas vroeger, die in een eerste fase de mails die hij kreeg, liet uitprinten, las, voorzag van handgeschreven commentaar, die kopij vervolgens teruggaf en een antwoord liet sturen. Volgens mij ging het per gewone post rapper, maar soit. De tweede fase was de leerfase, waarin hij zelf leerde met e-mail werken. Hij stuurde dan een mail en belde vervolgens om te zeggen dat hij een e-mail had gestuurd. Tja...