9.5.05

Ethnologue

Via Taalpost kreeg ik de link binnen van Ethnologue, een online encyclopedie over de 6912 levende talen die de wereld rijk is. Hoewel het werk een schat aan informatie bevat over alle mogelijke en onmogelijke talen, is het toch huilen met de pet op (of misschien toch eerder: lachen met de klak af). Ik geef een paar voorbeelden.

  • Ik kan niet anders dan uit tabel 5 besluiten dat er in BelgiĆ« bijna 12,5 miljoen inwoners zijn. Mijn vraag hierbij: waar zijn die 2,5 miljoen naartoe waarvan we tot nu toe geen weet hadden? Zoveel sans-papiers waren er toch niet bij de laatste volkstelling?
  • Bij de pagina over "Languages of Belgium" gaat men al helemaal de mist in: dat Belgian Sign Language als een levende taal wordt gezien, daar heb ik uiteraard geen enkel probleem mee. Maar het onderscheid tussen Dutch en Vlaams en tussen French en Walloon is een ander paar mouwen. Het lijkt me dat de splitsing van B-H-V plots een nieuwe dimensie krijgt...
  • Bij de dialects van Dutch staat er: Brabants en Oost-Vlaams. Terwijl het Westvlaams (sic! - of in een alternatieve schrijfwijze: Vlaemsch) een dialect van het Vlaams is. Limburgisch is zodanig onverstaanbaar dat het een aparte status krijgt. Kunt u nog volgen?
  • En last but not least: heeft u al gehoord van Europanto? Wel, dat is het brabbeltaaltje dat de eurocraten mit elkaar parlare. Het vermelden waard, deze kunsttaal, of toch maar verwijderen uit het overzicht? U mag nu stemmen.