16.8.05

Taal met vakantie

Zo langzaam loopt de vakantie naar haar einde. Dat betekent dat ondergetekende begint met de voorbereiding van volgend academiejaar, na - of course - de voor lectoren altijd verplichte tweede zittijd. Dat betekent ook dat deze blog zijn vakantieritme stilletjesaan zal opdrijven om in tegen september opnieuw op volle toeren te draaien.

Nieuw is ook dat ik mijn teerbeminde en tevens sympathieke echtgenote heb weten te overtuigen om mee te schrijven op deze blog. Bovendien hebben we onze website grondig aangepast qua lay-out.

Aan het taalfront is mij tijdens de vakantie het volgende opgevallen:
  • dat de Vlamingen niet langer de absolute top zijn in vreemde talen (zie hier), tenminste als je het aantal vreemde talen per leerling telt. De vraag daarbij is natuurlijk: wanneer ken je een taal? Ik ken ook een paar woorden Chinees (Ni Hao... Chen Hao... of zo), maar voor de rest is mijn Chinees even goed als mijn Swahili. De kwantiteit zegt dus niks over de kwaliteit. Ik ben benieuwd naar de resultaten van onderzoek daarover.
  • De Standaard mag dan wel een kwaliteitskrant zijn, toch sluipen er af en toe taalfouten in hun artikels. Vandaag nog viel mij deze op (i.v.m. de opschorting van de milieuvergunning voor het windmolenpark voor onze kust - fout in vet):
    Het consortium kreeg in 2002 de belangrijkste vergunningen voor de bouw van een windmolenpark op de Vlakte van de Raad, enkele kilometers voor de kust van Knokke. Het project zou 220 miljoen euro kosten. Begin 2003 schorstte de Raad van State de vergunningen voor het park, op verzoek van een inwoonster van Knokke. Vorige maand kwam de Raad van State terug op de schorsing.