7.9.05

Crapuul

Ja, ik schrik er niet voor terug om de woorden te schrijven zoals ze zijn. Syntra krijgt terechte tegenwind voor haar campagne in (o.a.) de Humo. Dat de advertentie "Mijn vroegere baas was een crapuul" er echt wel over was, kan je afleiden uit het aantal negatieve reacties dat erop gekomen is (en niet alleen uit ondernemersmiddens!). In mijn mailbox vond ik de volgende bijdrage van mijn goeie vriend Eric Kenis, directeur menselijk kapitaal bij Voka - West-Vlaanderen:

Beste ondernemer,

In mijn Humo van deze week (30 augustus) op p. 151 staat iets wel heel bizars. Kunt u even controleren of dat ook in de uwe het geval is? Hopelijk enkel bij mij, en niet in de 281.412 exemplaren, die gemiddeld door iets meer dan 3 personen, samen door zowat 1 miljoen Vlamingen gelezen worden? De schade zou niet te overzien zijn.

‘Mijn vroegere baas was een crapuul, dankzij Syntra heb ik nu mijn eigen zaak’, staat er. De woorden van een ex-kader die nu een eigen zaak heeft, dit durft te beweren, maar toch te benauwd is om zich bekend te maken, getuige de vierkante blokjes waar zijn hoofd hoort te zitten. Eerste les management nog niet begrepen, wellicht:
als je een mening hebt, kom er dan voor uit, en verstop je niet. Een beetje guts hebben en risico nemen is een minimum voor iemand met een eigen zaak.

Ik heb mijn ogen nog een keer uitgewreven, maar het staat er echt: ‘crapuul’! Ook nog een tweede Humo gekocht (die gaan er goed aan verdienen), en ja hoor: het staat ook daar: ‘mijn vroegere baas was een crapuul’.

Toch voor alle zekerheid maar eens de Van Dale op zolder er even op nageslagen. Wellicht is mij één of andere betekenis van het woord ontgaan, een positieve waarschijnlijk, want een publicitaire communicatie dient toch positief van toon te zijn, en niet anderen af te kraken. Eerste les in management bij het vak leidinggeven, maar niet alleen daar: het is ook bruikbaar in de eerste les bedrijfscommunicatie.

Maar neen. Het woord ‘crapuul’ betekent echt wat ik dacht dat het betekende: ‘janhagel, gespuis’ (Van Dale, deel 1, p. 581).

Dus ik begrijp dit toch wel goed: een baas van een onderneming (een leidingsinstituut) met personeel spreekt in zijn eigen externe communicatie over zijn collega’s-bedrijfsleiders als gespuis. Een baas van een onderneming (een communicatiebureau) met personeel permitteert het zich hiermee naar buiten te komen.

Of is het toch zo niet bedoeld? Er staat toch wat er staat, ook in de kleine lettertjes op de laatste lijn: ‘Ook je baas beu?’, dan ben je welkom bij Syntra. Vooral ex-kaders
zijn dan welkom bij Syntra. Ex-kaders, dat zijn toch mensen met een verantwoordelijke en leidinggevende functie, die ingeval van deze reclameboodschap dus een opleiding management volgen, ongetwijfeld heel succesvol worden. (want die opleiding zal toch wel deugen), vervolgens personeel in dienst nemen , en dan door dat personeel als crapuul beoordeeld worden.

Ik heb ook een beetje personeel. Ik zou eerlijk gezegd niet zo snel geneigd zijn het omgekeerde te durven denken (laat staan publiceren): iets in de aard van ‘Ook je personeel beu?’!
Voor Syntra: is dit goedbedoeld gratis advies voor een leuke follow-up campagne?
Die wat stof zal doen opwaaien. Opnieuw.
Want getuige de mails en telefoons die mij hierover bereiken, is dat ook dit keer het geval.

Eén zo’n bedrijfsleider, een collega-crapuul kortom, wees er nogal fijntjes op dat hij bij de organisatie in kwestie - Syntra dus, ik moet ze noemen, want de campagne is een naambekendheidscampagne, en alles wat daartoe bijdraagt is meegenomen
opleidingen betaald heeft voor zijn eigen werknemers.
Als ik goed kan volgen: die man (en hij zal niet alleen geweest zijn)
  • is dus klant van Syntra,
  • betaalt voor opleiding van zijn mensen,
  • die leren op zo’n opleiding onder meer (oei! Wat nog?) hem een crapuul te
    vinden.
  • van het betaalde geld steekt de leverancier een campagne in elkaar waarin de
    klant een crapuul genoemd wordt…

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat die mens, enfin dat crapuul dus, een klein beetje begint te twijfelen of dat geld goed besteed was.
Dit is echter veel te erg om er de draak mee te steken. Er is hier slechts één zaak misdadig en crapuleus: de boodschap van p. 151.

Ondernemer: wilt u uw zeg doen hierover, jl@kvkwvl.voka.be