20.1.06

Examens opstellen, afnemen en corrigeren

Januari is niet alleen de nieuwjaarsmaand, het is ook traditioneel een examenmaand. Dat maakt dat nieuwjaarsrecepties en –diners vlot afgewisseld worden met opstellen, afnemen en corrigeren van examens. Vanuit het perspectief van de student wordt dat: blokken, afleggen en bibberen.

Eigenlijk hebben blokken en examens opstellen vrij veel met elkaar te maken. Uiteraard ken je als leerkracht wel de stof die je hebt gegeven (dat zou toch moeten…), maar de uitwerking van die stof in een eerlijk examen is een ander paar mouwen. Telkens weer is het een heksentoer om een examen in elkaar te steken dat voldoende ruimte laat voor kennis, inzicht en creativiteit. Dat vergt ook van de examinator het uiterste.

Voor sommige vakken is het zelfs best om de platgetreden paden van traditionele schriftelijke en/of mondelinge examens helemaal te verlaten en – binnen bepaalde grenzen, natuurlijk – te experimenteren met nieuwe examenvormen. Dat heb ik ook gedaan voor de cursus Intercultural Communication. Een niet-traditionele cursus voor studenten Office Management en Netwerkeconomie vraagt niet alleen tijdens het leerproces een niet-traditionele aanpak (cf. aparte cursusblog), ook de manier van evalueren kan niet achterblijven. Mijn ervaringen daarover zal ik later graag nog met iedereen delen, als de examens helemaal achter de rug zijn.