28.9.06

Kinderen en humor

Het moet lastig zijn als je kinderen niet hetzelfde gevoel voor humor hebben als jijzelf. Ik hoorde het vorige week een collega zeggen. Zelf had ik daar nog niet zo bij stilgestaan. Bij nader inzien heeft ze misschien wel gelijk.

Mijn kinderen zaten vandaag naar Tom & Jerry te kijken. Hoewel het niet de eerste keer is dat ze ernaar kijken, kwamen ze soms toch niet meer helemaal bij van het lachen. Zo’n kinderlach bij de zoveelste uitpuilende buil werkt aanstekelijk, kan ik je verzekeren. Voor je het goed en wel beseft, schuddebuikt het hele huis mee van het lachen. De sfeer zit er dan goed in.

Of ze daarmee hetzelfde gevoel voor humor (zullen) ontwikkelen als hun ouders, valt nog af te wachten. Mijn oudste zoon is pas vierenhalf. Maar ik weet wel dat ik zo rond die leeftijd ook geweldig moest lachen met de fratsen van de olijke tweeling Tom & Jerry. Misschien moeten we eerst nog passeren langs Laurel & Hardy, Gaston & Leo of FC De Kampioenen, tot we eindigen bij pakweg Monty Python, Blackadder, Fawlty Towers, Het Eiland of In De Gloria. Maar dat heb ik er dan wel voor over. Lachen!