27.11.07

John Williams, il maestro

't Is een schande dat Tokio Hotel wel, maar John Williams nog niet aan bod is gekomen op mijn blog, bedenk ik nu. Wie mij kent, weet dat ik het nogal heb voor het muzikale brein achter de films van Steven Spielberg. Jaws, Indiana Jones, E.T.: het is enkel maar dankzij de soundtrack dat deze prenten echt tot de verbeelding gaan spreken. Sinds 1974 wordt elke Spielberg-film muzikaal ondersteund door Williams.

Ik moest opeens denken aan John Williams toen ik vorige week het zesde deel van Harry Potter ben beginnen lezen (Harry Potter and the Half-Blood Prince). Williams heeft immers de score gemaakt van de eerste drie tovenaarsfilms. Zeker de eerste Potterfilm wordt gedragen door het ijzersterke thema.

John Williams heb ik leren kennen toen ik als 8-jarige ging kijken naar E.T. Een overweldigende ervaring in die tijd, vooral omwille van de - in mijn ogen toen al - magistrale muziek van de meester. Later heb ik ook zijn andere filmmuziek leren kennen. Maar het hoogtepunt van zijn werk is ongetwijfeld de (originele) muziek voor de eerste en de tweede Star Wars van George Lucas. Voor die soundtrack won hij in 1977 trouwens één van zijn in totaal vijf (5!) Oscars. Zijn andere Oscars kreeg hij voor Fiddler on the Roof (1971), Jaws (1975), - uiteraard! - E.T. (1982) en Schindler's List (1994) Daarnaast werd hij ook nog meer dan 25 keer genomineerd voor de hoogste filmonderscheiding.

De nu 75-jarige Williams is zonder meer een fenomeen. Tussen 1959 en vandaag heeft hij meer dan 100 films van muziek voorzien. Daarnaast heeft hij ook nog de hymne gecomponeerd voor de Olympische Spelen van 1984 (Los Angeles). Dat mocht hij nog eens dunnetjes overdoen, toen in 1996 de Olympische Spelen in Atlanta werden gehouden.

Tot slot: weinigen weten dat John Williams oorspronkelijk begon als een jazzcomponist. Af en toe klinkt dat - met een vette knipoog - nog door in zijn composities. The Cantina Band uit Star Wars is daar het mooiste voorbeeld van.

Labels: , ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

U hebt volledig gelijk, John Williams is, in mijn ogen altans, een fantastische componist. Jammer dat zo weinig mensen naar soundtracks luiseren... (ik ben tijdens het schrijven van deze nogal korte reactie trouwens aan het luisteren naar de soundtrack van Pearl Harbor van Hans Zimmer, iemand die zich langszaam aan ook mag voegen in het rijtje van geweldige soundtrack componisten).

6:52 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Je hebt volledig gelijk ;-)

12:13 p.m.  

Een reactie posten

<< Home