12.5.05

The Great Update (4)

Parallelsessie 2
Xavier Debeerst
Mindex
Internet Marketing Levenscyclus van een website

Een vraag om te beginnen: Wat is (de ziel van) het internet?
  • Internet is chaos, en chaos kan je nooit ordenen
  • Internet is User Centric: de user neemt zelf het initiatief
  • Internet is content driven
  • Internet is private & personal
  • Internet is viral: "het is het grootste roddelkot"; dan kan zowel positief als negatief zijn voor je onderneming...

70% van de bezoekers komen via zoekmachines. Dus: 't is interessant om te weten op welke key words er gezocht wordt (zie Wordtracker: een reuzedatabase waarin bijgehouden wordt wat er gezocht wordt, hoe en wanneer het gezocht wordt). Search Engine Marketing is bijgevolg zeer populair...
Wat blijkt? Een user zoekt *niet* (of toch slechts zeer zelden) naar een naam, eerder naar een soortnaam (als je bv. aandrijfriemen wil, tik je dat als zoekterm in). 't Is pas via die zoekterm dat je namen i.v.m. aandrijfriemen leert kennen.

Usability: gebruiksvriendelijkheid is cruciaal.

De eigenaar van een website kan pas resultaat hebben als de user geregistreerd is; als hij/zij dus op de een of andere manier een spoor achterlaat. Die gegevens zijn de basis voor CRM.

E-Mail Marketing: kost per contact is veel en veel lager dan bv. bij een spot op tv. Een tv-spot zorgt voor een respons van 17%, terwijl mail-tot-mail-reclame een respons van 33% geeft.