The Great Update (5)
Parallelsessie 3
Geert De Cubber
Lector Hogeschool West-Vlaanderen, dept. Simon Stevin
Blogs voor bedrijven. Wie? Wat? Waaro(m)?
Definitie van (we)blog via Wikipedia.
Samengevat:
Geert De Cubber
Lector Hogeschool West-Vlaanderen, dept. Simon Stevin
Blogs voor bedrijven. Wie? Wat? Waaro(m)?
Definitie van (we)blog via Wikipedia.
Samengevat:
- Website, dus online applicatie
- Regelmatige update (min. 2 à 3 maal per week)
- Recentste info eerst
- Persoonlijk logboek, met de nadruk op persoonlijk
Oorsprong, geschiedenis, verspreiding:
- 1997: "weblog"
- 1999: "blog"
- 9/11: BBC en CNN gaan plat, info komt van bloggers (ooggetuigeverslagen, b.v. hier en hier; overzicht)
- "War bloggers": b.v. Instapundit
- "Machtig" blok: ontslag van CNN-baas Jordan (Easongate)
- In Europa: 11 maart 2004 (aanslagen in Madrid; ongelukkige communicatie Aznar, waardoor hij de verkiezingen verliest van Zapatero)
- Tsunami van 26 december 2004 zorgt voor een verdere verspreiding, maar vooral voor een consolidatie van de bestaande blogosfeer. (overzicht)
België:
- Bekende figuren: Bert Anciaux, Kim Clijsters (zonder het eigenlijk zelf echt te beseffen), (pdw)
- Traditionele media beginnen met blog. Eerste is niet toevallig de Standaard; en zusterkrant Het Nieuwsblad
- Coverage: meer en meer in de "gewone" media (Ter Zake, januari 2005; recente artikels in de Standaard).
Een paar cijfers:
- Elke dag: + 40000 blogs
- Tegen eind 2005: 50 miljoen blogs wereldwijd
- België: naar schatting 30000 bloggers (1500 à 2000 actieve)
- Voor de liefhebbers: ZatteVrienden, Dog of Flanders
Soorten blogs:
- Shocklog: agressieve inhoud, massa aanspreken (b.v. GeenStijl, ReteCool, VolkomenKut)
- Lifelog: online dagboek (b.v. Tales From The Crib, Merel Roze)
- Linklog, Linkdumper
- Moblog: bloggen via GSM (b.v. Maarten Schenk over Les Blogs)
- Groepsblog: 1 blog, enkele bloggers (b.v. gent.blogt, Edublogs)
- Businesslog: enerzijds van, voor en door bedrijf (b.v. General Motors, Randy Baseler van Boeing); anderzijds over het bedrijfsleven (lvb.net)
Waarom... voor bedrijven?
- Je bedrijf krijgt een gezicht
- PR-instrument (publieke opinie, gratis marktonderzoek,...)
- maar...
- Dus: Communicatiestrategie aan blog aanpassen en niet omgekeerd (!)
- Corporate website + Blog + RSS = hogere ranking bij zoekmachine en dus meer site traffic
Nog een paar tips (Robert Scoble)
- Lees eerst een paar blogs voor je zelf begint
- 1 idee, 1 post
- Zorg voor een duidelijke titel
- Demonstreer je passie (het onderwerp is jouw onderwerp, je weet er heel veel, zoniet alles over te zeggen/schrijven)
- Laat interactie toe
- Wees bereikbaar (blog als lead generator)
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home