12.5.05

The Great Update (5)

Parallelsessie 3
Geert De Cubber
Lector Hogeschool West-Vlaanderen, dept. Simon Stevin
Blogs voor bedrijven. Wie? Wat? Waaro(m)?

Definitie van (we)blog via Wikipedia.
Samengevat:

  • Website, dus online applicatie
  • Regelmatige update (min. 2 à 3 maal per week)
  • Recentste info eerst
  • Persoonlijk logboek, met de nadruk op persoonlijk

Oorsprong, geschiedenis, verspreiding:

  • 1997: "weblog"
  • 1999: "blog"
  • 9/11: BBC en CNN gaan plat, info komt van bloggers (ooggetuigeverslagen, b.v. hier en hier; overzicht)
  • "War bloggers": b.v. Instapundit
  • "Machtig" blok: ontslag van CNN-baas Jordan (Easongate)
  • In Europa: 11 maart 2004 (aanslagen in Madrid; ongelukkige communicatie Aznar, waardoor hij de verkiezingen verliest van Zapatero)
  • Tsunami van 26 december 2004 zorgt voor een verdere verspreiding, maar vooral voor een consolidatie van de bestaande blogosfeer. (overzicht)

België:

Een paar cijfers:

  • Elke dag: + 40000 blogs
  • Tegen eind 2005: 50 miljoen blogs wereldwijd
  • België: naar schatting 30000 bloggers (1500 à 2000 actieve)
  • Voor de liefhebbers: ZatteVrienden, Dog of Flanders

Soorten blogs:

Waarom... voor bedrijven?

  • Je bedrijf krijgt een gezicht
  • PR-instrument (publieke opinie, gratis marktonderzoek,...)
  • maar...
  • Dus: Communicatiestrategie aan blog aanpassen en niet omgekeerd (!)
  • Corporate website + Blog + RSS = hogere ranking bij zoekmachine en dus meer site traffic

Nog een paar tips (Robert Scoble)

  • Lees eerst een paar blogs voor je zelf begint
  • 1 idee, 1 post
  • Zorg voor een duidelijke titel
  • Demonstreer je passie (het onderwerp is jouw onderwerp, je weet er heel veel, zoniet alles over te zeggen/schrijven)
  • Laat interactie toe
  • Wees bereikbaar (blog als lead generator)