9.3.06

Bedrijfsleven eist betere talenkennis

Oeioei, het was wel even schrikken toen we op de site van het VRT-nieuws moesten lezen dat jongeren over het algemeen niet genoeg talenkennis hebben om het in het bedrijfsleven te maken. Uiteraard maakt deze lector talen (Duits, Engels en Nederlands) zich daar wel wat zorgen over. Na het lezen van het bericht ben ik er al wat geruster op. Het blijkt namelijk om een onderzoek bij middelbare scholieren te gaan.

Ik durf bijna wedden dat het bij hogeschoolstudenten toch wat beter is (en ik blijf voorzichtig in mijn woorden...). Waaruit ik dat afleid? Uit de contacten met de stagebedrijven. Onze studenten marketing (waarvan ik de eer en het genoegen heb er elk jaar een paar te begeleiden) worden - generally speaking - jaar na jaar geprezen om hun talenkennis. Engels scoort daarbij het best. Frans zou soms wat beter kunnen, maar is toch meestal aanvaardbaar. Wie Duits moet gebruiken, kan ook op bijval van de stagegever rekenen. Maar uiteraard zijn mijn bevindingen niet gebaseerd op fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, wel op persoonlijke contacten.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

ik zou gematigder durven zijn mbt 'goeie talenkennis'

9:58 a.m.  

Een reactie posten

<< Home