13.12.06

Puur jeugdsentiment

Onder de titel Help, wij zijn op zoek naar jou kreeg ik dit weekend via via een mailtje binnen van Speloke, de Speelpleinwerking Lokeren. Speloke bestaat 30 jaar en wil zoveel mogelijk mensen die ooit hebben meegedaan op een rijtje zetten. Want, zo zei de mail, ook al zwalpen we tussen de 35 en de 50, toch is het mooi om af en toe nog even achter ons te kunnen blikken naar de zwarte leegte die het verleden lijkt te worden.

Al ben ik nog geen 35 – ik was net twee op het moment dat Speloke boven de doopvont werd gehouden – en al weiger ik het verleden zomaar een zwart gat te noemen, toch zorgen de herinneringen aan het monitorschap ook hier voor – minstens – een vage glimlach.

Toeval of niet: een paar weken geleden ging ik met vrouw en drie kinderen wandelen in het Lokerse Bospark en we belandden aan de vijver bij Joos, aan het “kot” waar we indertijd op vrijdagavond samenkwamen. Op de heetste momenten in de zomer werd er ook in die vijver al eens gezwommen. Was dat toen en daar ook verboden, net zoals die verboden zwempartijen in "de put"? Dat weet ik niet zo goed meer. Het is dan ook 16 jaar – voor mij letterlijk een half leven dus – geleden.

Ik denk dat ik twee zomers speelpleinwerking heb gegeven. Het kunnen er ook drie geweest zijn. Dat moet dan begin van de jaren 90 geweest zijn.

In elk geval: een dikke proficiat aan Speloke! En ook een kleine hoera voor onszelf, omdat we een stukje van dat verhaal mochten meeschrijven.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

bedankt!

Ik ben zelf al meer dan 3 jaar actief bij speloke. Om eerlijk te zijn ben ik zelfs de tel al kwijt. Ik vermoed al 7 zomers lang.
Ik ben, samen met een aantal vrienden/vriendinnen eindverantwoordelijke van de Lokerse speelpleinwerking.
Er is, zo leer ik van de reünie, heel wat veranderd in de jaren.
Het is een algemeen probleem in vlaanderen om nog jongeren aan te trekken om vrijwilligerswerk te doen in de zomer. Vakantiejobs hebben, en daar heb ik begrip voor, voorrang op speelplein.
Zeker als gelijkaardig werk bij bvb de provincie of BLOSO voluit betaald wordt.
Maar we slaan ons er door. En de huidige groentjes van deze zomer zijn met heel veel, en ze zijn allemaal dolenthousiast! dat belooft!

1:57 a.m.  

Een reactie posten

<< Home