27.3.06

Zoek de fout

Het is niet de eerste keer in de Standaard. Zou het dan toch geen toeval zijn?

Uw opdracht voor vandaag: zoek de fout in onderstaande zin. En nee, ik heb het niet over politically incorrect taalgebruik of over politically incorrect parties.

,,Behoorlijk angstaanjagend voor onze mensen hoor'', becommentarieerd
N-VA-voorzitter De Wever. ,,Want die papzak, dat zal ik wel zijn zeker? We
kennen allemaal de reputatie van Verreycken.''

Persconferentie TMF Coolsweat Party Brugge

Onze laatstejaarsstudenten marketing hebben de volgende boodschap naar de pers gestuurd. Cool stuff...

Geachte mevrouw,
Geachte heer,


Wij, laatstejaarsstudenten marketing van het departement Simon Stevin van Howest, nodigen je graag uit op onze persconferentie ter aankondiging van de TMF Coolsweat Party te Brugge op 29 april in de Studio Hall. Wij zijn bijzonder verheugd dat we TMF en FFWD Events hebben kunnen overtuigen om met deze exclusieve event voor het eerst naar Brugge te komen. Als praktijkopdracht binnen onze cursus dienstenmarketing verzorgen wij voor dit event de marketingcommunicatie. Wij gaan er graag van uit dat deze Coolsweat Party op 29 april zo’n succes wordt dat Brugge – in samenwerking met met de opeenvolgende Brugse marketeers van Simon Stevin – een vaste stop wordt voor de TMF Coolsweat Party.

De persconferentie gaat door op vrijdag 31 maart om 16u in de conferentiezaal van ons departement, Rijselstraat 5, 8200 Brugge. Er is een ruime parking aan de school; een routeplan kunt u vinden op http://www.howest.be/ (departement Simon Stevin).
De aanwezigen krijgen een persmap met info, een Coolsweat-cd en een Coolsweat-
T-shirt.

Programma: 16u – 16.30u

- Introductie door het TMF Coolsweat marketing team van Simon Stevin;
- Mathias Kerckhof, FFWD Events, Coolsweat Party Brugge: bekendmaking van de optredende artiesten;
- Jürgen Van Praet, kabinetschef minister Landuyt, ex-student Marketing Simon Stevin: 20 jaar marketing te Simon Stevin;
- Riet Van Dale, departementshoofd Simon Stevin: Marketing mee met trends !

Om 16.30u wordt een fotomoment voorzien voor de fotografen; daarna kan nagepraat worden in een Coolsweat-sfeer met een drankje en hapje.

See you there !

Lies, Melissa, Katja, Dries, Grietje, Nathalie, Sofie, Leen, Galia,
the TMF Coolsweat marketing team in Brugge.

Voor alle bijkomende info: Linda Coopman, PR-verantwoordelijke departement Simon Stevin, 050/381277.

22.3.06

De Topmanager

Dat we via een televisieprogramma een lief konden vinden en vervolgens testen of hij/zij wel de ware is, wisten we al. Onder het mom van "het mag allemaal wel wat ernstiger worden nu" organiseert VT4 een heuse talentenjacht voor topmanagers. Rob Heyvaert, stichter en big boss van Capco, gaat met de nodige zin voor dramatiek op zoek naar een topmanager voor zijn bedrijf. Daarvoor had hij oorspronkelijk 16 kandidaten geselecteerd.

Of Heyvaert zelf een topmanager is, weet ik niet zeker. Ik gun hem het voordeel van de twijfel. Toen hij 23 was richtte hij het bedrijf Cimad op, om het als prille dertiger aan IBM te verkopen. Die verkoop maakte hem financieel onafhankelijk. Of dat van deze man een topmanager maakt? Een goeie onderhandelaar is hij wellicht wel.

Met Capco gaat het heelwat minder. Sedert de oprichting in 1998 heeft het bedrijf nog geen euro winst gemaakt. Voor dit jaar belooft Heyvaert beterschap: er zijn al enkele vestigingen van Capco die het al enkele jaren goed doen (lees: winst maken), en dit jaar zou Capco als geheel definitief de schare van winstgevende bedrijven vervoegen. Afwachten maar.

Feit is wel dat Capco in het algemeen en de figuur van Rob Heyvaert in het bijzonder nogal wat stof doen opwaaien. Men leze daarvoor de soms niet erg hoogstaande, maar bijwijlen toch verhelderende discussie op dit forum.

Zelf zou ik nooit voor iemand als Heyvaert willen werken (Mijn haren komen overeind als ik de baseline lees op de officiële website van het programma: It's not personal, it's business), maar dat is uiteraard slechts persoonlijke voorkeur. Dat je op basis van een televisieformat een topmanager voor je bedrijf aanstelt (met het passende jaarsalaris van 200 000 euro), vind ik op zijn zachtst gezegd bedenkelijk. In zijn uitspraken is de man (typisch Antwerps?) bovendien ongenuanceerd. En last but not least: in de manier waarop hij communiceert met zijn toekomstige (naaste) medewerker geeft hij ook niet direct blijk van tactvol leiderschap. Maar misschien is dat ook niet de bedoeling...

En dan zijn er nog Heyvaerts twee secondanten. Die zijn toch ook eerder een karikatuur van zichzelf. Neem nu Luc Philippi, van wie Heyvaert zich liet ontvallen dat hij altijd op diens oordeel vertrouwt. Welnu, in de aflevering van dinsdag ging hij in tegen Philippi's advies en stuurde prompt een andere kandidate wandelen. Heyvaert excuseerde zich bij zijn twee kompanen en wat was het commentaar van de Luc? "Dit was een zeer goeie beslissing." Hallo, kroket...
Winanda Nuyttens doet me dan weer eerder denken aan Merel van Buiten de zone, alleen zijn haar quotes bijlange zo grappig niet.

Gelukkig zijn Heyvaert en de zijnen niet de archetypes van wat een topmanager zou moeten zijn. Dan vind ik sommige kandidaten op basis van wat je via televisie te zien krijgt, beter geschikt. Wat mij betreft springen er twee uit: Claudia en Koen, twee zelfbewuste types met een gezonde dosis arrogantie en een uitstraling die net commercieel genoeg is. De anderen zijn ofwel te commercieel ofwel te arrogant. Om nog maar te zwijgen van de commerciële arroganterikken. Amusement gegarandeerd. En daar zal het VT4 tenslotte wel om te doen zijn, zeker?

20.3.06

Duits via het net

Wie zijn of haar Duits wil bijspijkeren én bovendien op de hoogte wil blijven van de Duitse actualiteit, kan daarvoor terecht bij Deutsche Welle. Deutsche Welle staat erom bekend dat ze studenten Duits ondersteunt doordat ze hun berichtgeving aanpassen aan die doelgroep. Zo kan je nu ook (via een Podcast-abo) Langsam gesprochene Nachrichten beluisteren. De feed vind je hier. Handig voor wie wil horen hoe Duits echt klinkt.

13.3.06

Studenten Simon Stevin halen top-event naar Brugge

We zijn er niet weinig trots op: onze derdejaarstudenten marketing zijn erin geslaagd om de TMF Cool Sweat Party naar Brugge te halen. Op zaterdag 29 april zal dit event doorgaan in Studio Hall (Brugge). Liefhebbers van R&B, soul, rap en hiphop zullen dan dus naar Brugge moeten afzakken. Meer info volgt ongetwijfeld eind maart op de persconferentie.

9.3.06

Bedrijfsleven eist betere talenkennis

Oeioei, het was wel even schrikken toen we op de site van het VRT-nieuws moesten lezen dat jongeren over het algemeen niet genoeg talenkennis hebben om het in het bedrijfsleven te maken. Uiteraard maakt deze lector talen (Duits, Engels en Nederlands) zich daar wel wat zorgen over. Na het lezen van het bericht ben ik er al wat geruster op. Het blijkt namelijk om een onderzoek bij middelbare scholieren te gaan.

Ik durf bijna wedden dat het bij hogeschoolstudenten toch wat beter is (en ik blijf voorzichtig in mijn woorden...). Waaruit ik dat afleid? Uit de contacten met de stagebedrijven. Onze studenten marketing (waarvan ik de eer en het genoegen heb er elk jaar een paar te begeleiden) worden - generally speaking - jaar na jaar geprezen om hun talenkennis. Engels scoort daarbij het best. Frans zou soms wat beter kunnen, maar is toch meestal aanvaardbaar. Wie Duits moet gebruiken, kan ook op bijval van de stagegever rekenen. Maar uiteraard zijn mijn bevindingen niet gebaseerd op fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, wel op persoonlijke contacten.

6.3.06

Nederlandstalige informatie over Duitsland

Soms vergeet een mens (zeker als hij/zij zelf een lesgever Duits is) dat er Leute zijn die geen Duits kennen (dat is eigentlich een regelrechte schande in deze tijd, maar kom, het is een realiteit waar we rekening mee moeten houden). Informatie over Duitsland heb ik zelf dus altijd in de allereerste plaats in de taal van Goethe en Schiller zelf opgezocht.

Een welbespraakte collega-germanist daagde mij echter uit om op het net goeie informatie te vinden over Duitsland, maar dan wel in het Nederlands. Dat Wikipedia er als eerste uitkomt, zal we niemand verbazen. Maar dat het Duitsland Instituut Amsterdam ook een uitgebreid Duitslandweb aanbiedt, was toch ook voor mij nieuw. Alle mogelijke nieuws en nieuwtjes over Duitsland en zijn cultuur, politiek en showbiz kan je daar terugvinden. Ik heb me meteen met zeer veel interesse ook op hun nieuwsbrief geabonneerd.